سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

سوییچ مدیریتی و غیر مدیریتی چه تفاوت هایی دارند؟

سوییچ مدیریتی و غیر مدیریتی چه تفاوت هایی دارند؟

پیش از این در مقاله ای به معرفی سوییچ و نحوه فعالیت آن پرداختیم و برخی از ویژگی های مهم این دستگاه حیاتی در شبکه را معرفی کردیم. اکنون قصد داریم تا در مقالاتی مجزا به تشریح هر کدام از پارامتر های مهم در تفکیک و انتخاب سوییچ متناسب با نوع کاربرد بپردازیم. اولین ویژگی مهم و اساسی در انتخاب سوئیچ شبکه ،  ویژگی Managed یا Un-Managed بودن آنهاست. سوییچ های Managed یا مدیریتی، قابلیت های متعددی برای مدیریت و بهینه سازی عملکرد در دسترس ادمین شبکه قرار می دهند که از آن موارد می توان به گزینه های مهمی شامل VLAN، CLI، SNMP، IP Routing و QoS اشاره کرد.

 

هر کدام از پارامتر های ذکر شده در سوییچ های مدیریتی، عملکرد این دستگاه را بهبود بخشیده و قابلیت مدیریت تجهیزات سرویس دهنده و سرویس گیرنده را در ابعاد مختلف ارائه می دهند. سوییچ های مدیریتی به طور معمول در نقاط کلیدی شبکه و در شرایط حساس مورد استفاده قرار می گیرند و خریداری آنها برای شبکه های کوچک و بی نیاز از ویژگی های مدیریتی، به معنای واقعی اتلاف هزینه است.

 

 

نوع به نسبت جدیدی از سوییچ ها که با عنوان هوشمند یا Smart شناخته می شوند، بخشی از قابلیت های سوییچ های مدیریتی را در سطح بسیار پایینی به کاربران ارائه می دهند. به این صورت شما بخشی از امکانات مدیریتی را در اختیار دارید که در مواقع لزوم برخی تنظیمات خاص را برای شما به ارمغان می آورد. ممکن است یکی از همان ویژگی های مدیریتی، کسب و کارتان را از خریداری یک محصول جدید بی نیاز کند که با توجه به قیمت تجهیزات شبکه در این سطح، صرفه جویی قابل توجهی به شمار می آید.

 

 

سوییچ های غیر مدیریتی که نمونه های معمولی و سطح پایین به شمار می روند، فقط در راستای ارائه قابلیت و بر عهده گرفتن وظیفه اصلی یک سوییچ شبکه تولید می شوند. از این رو نباید انتظار ارائه ویژگی خاصی را از آنها داشت. در ادامه به صورت یک جدول به تفاوت ها 5 گانه سوییچ مدیریتی و سوییچ غیر مدیریتی می پردازیم.

 

 

 

 

سوییچ مدیریتی

سوییچ غیر مدیریتی

ویژگی ها

Dynamic ARP Inspection, IPv4 DHCP snooping, QoS, SNMP,VLAN,CLI,IP routing, port mirroring, redundancy

پیکربندی ثابت بدون گزینه اضافی

عملکرد

قابلیت پیکربندی

کنترل به وسیله دسترسی، کنترل به وسیله اولویت بندی ترافیک LAN

SNMP یا کنترل از راه دور به منظور عیب یابی

 

نصب و استفاده سریع به صورت Plug-and-Play به همراه تنظیمات محدود مانند QoS پیش فرض

امنیت

محافظت، کنترل و مدیریت امنیت داده

بدون تنظیمات امنیتی

قیمت

گران

بسیار ارزان

کاربرد

مراکز داده، شبکه های تجاری در ابعاد بزرگ

شبکه اداری در ابعاد کوچک، خانه، آزمایشگاه، اتاق کنفرانس و …

 

به طور کلی با مطرح کردن و پاسخ دادن به 5 سوال زیر می توانید نوع سوییچ مورد نیاز را انتخاب کنید:

  • به تنظیمات VLAN نیاز دارید؟
  • نیاز به استفاده از سوییچ به عنوان روتر دارید؟
  • به اجرای شبکه تحت استاندارد 1x نیاز دارید؟
  • به ویژگی SNMP به منظور دسترسی از راه دور برای عیب یابی سوییچ نیاز دارید؟
  • آیا در حوزه شبکه حرفه ای یا به اصطلاح گیک هستید؟

 

 

اگر پاسخ شما به سوالات مطرح شده، مثبت است به طور حتم باید یک سوییچ مدیریتی خریداری کنید. در غیر این صورت یک سوییچ ارزان قیمت غیر مدیریتی نیاز شما را برآورده می سازد.

منبع : نت ران