سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه

    نظر

نرم افزار مانیتورینگ و نظارت با بررسی عملکرد شبکه که به عنوان NPMD یا همان Networking performance monitoring and diagnostics شناخته می‌شود، چه در حالت اجرا به عنوان یک دستگاه مستقل و چه در بخشی از یک شبکه، می‌تواند به سرپوشی مسائل مربوط به بهره وری برای کاربران داخلی و کسانی که از خارج با شبکه ارتباط برقرار می‌کنند، بپردازد.

با افزایش ترافیک در شبکه های ارتباطی شرکت ها، کاربران تلاش می‌کنند تا ارتباطات را با شبکه های ابری و دستگاه های “اینترنت اشیا” که تحت شبکه محسوب می‌شوند، بهینه سازی کرده و به اشتراک بگذارند. در این بین شرکت‌ها و فروشندگان ناظر بر عملکرد شبکه با چالش‌هایی مواجه هستند.

تحلیلگران گارتنر (شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات برون سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید.)، Sanjit Ganguli و Vivek Bhalla در گزارش اخیر Magic Quadrant خود درباره بازار NPMD می‌نویسند: هدف از محصولات NPMD تنها نظارت بر ترافیک شبکه و قطع ارتباط و یا افت کیفیت در زیرساخت شبکه نیست، بلکه  برای شناسایی فرصت‌های بهینه سازی عملکرد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. گارتنر پیش‌بینی کرده NPMD، یک بازار 1.6 میلیارد دلاری با رشد سالانه 20% است.

گارتنر 17 تولید کننده را بر اساس کیفیت محصولات NPMD، بازاریابی، فروش و استراتژی محصول خود، همراه با ساختار کلی، میزان رضایت و عملکرد مالی، مورد بررسی قرار داده است. NetScout، Viavi و Riverbed به عنوان رهبران در MQ فهرست شده‌اند.

SolarWinds، CA Technologies، LiveAction و Paessler بعنوان رقبا یا شرکتهایی با راندمان بالا، بازار فروش بزرگ و مشتریان گسترده شناخته می‌شوند، اما گارتنر معتقد است که آنها باید محصولات خود را بروز کرده تا به یک رهبر در حوزه خود تبدیل شوند.

ExtraHop، Cisco و Corvilen به عنوان پیشروان این صنعت ذکر شدند که یک پلت فرم قانع کننده ایجاد کرده‌اند، اما بازدهی آنها گسترده نبوده.

در زیر 10 فروشنده با عنوان رهبر، قهرمان یا پیشروان گارتنر، به ترتیب حروف الفبا فهرست شده اند.

CA Technologies

logo-CAtechnologies

این شرکت مطرح، مدتهاست که در زمینه مدیریت عملکرد شبکه و قابلیت مشاهده شبکه فعالیت دارد. CA طیف وسیعی از خدمات و کاربران را در این زمینه شامل شده است و در سال های اخیر برخی شرکت ها را برای رسیدن به هدف خود تصاحب کرده است. محصولات اصلی آن عبارتند از CA Performance Management و CA Virtual Assurance است که برای مدیران زیرساخت، نظارت بر محیط SDN و NFV را ارائه می‌دهند. محصولات مرتبط دیگر شامل ابزار نظارت برای ارتباطات یکپارچه، تحلیل جریان، نظارت بر تحویل برنامه و برخی دیگر می‌شوند.

Cisco

logo-cisco

سیسکو با داشتن سهم عمده بازار در روترها و سوئیچ‌های پروژه های دیتاسنتر ها باعث شده تا این کمپانی جایگاه منحصر به فردی در ارائه نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مانیتورینگ شبکه داشته باشد.

محصول اصلی سیسکو در زمینه مانیتورینگ شبکه Prime Infrastructure نام دارد، که نظارت بر جریان داده، مدیریت پیکربندی و تامین دسترسی کاربران به تجهیزات شبکه را فراهم می‌کند. سیسکو محصولات دیگری نیز برای تحلیل بسته داده، Collaboration Service Monitoring و Network Packet Broker Functionality دارد.

جدیدترین محصول سیسکو Tetration نام دارد، که یک پلتفرم تجزیه و تحلیل Agent-Based است، که از داده‌ها را از سخت افزاری که آخرین نسخه سوئیچ های Nexus سیسکو پشتیبانی می‌کند، دریافت کرده و تجزیه و تحلیلی دقیق از محیط برنامه و فعالیت شبکه را فراهم می‌کند.

Corvil

logo-Corvil

این شرکت ایرلندی به طور خاص بر مدیریت عملکرد تمرکز دارد و به طور سنتی محصولات خود را در شرکت‌های خدمات مالی بزرگ عرضه می‌دارد. گارتنر می‌گوید: یکی از نقاط قوت محصولات این شرکت، نظارت سریع شبکه است که بیشتر برای نظارت بر فعالیت های بزرگ که به صورت همان زمان نیز اتفاق می‌افتند مناسب است.

این سرویس به درخواست کمپانی های خدمات مالی ارائه شده و برای استفاده در اینترنت اشیاء که می‌تواند ترافیک شبکه را افزایش دهد مناسب است. گارتنر همچنین یادآور می‌شود که پلتفرم سخت افزاری Corvil، یک مدل نسبتا منحصر به فرد است که در این صنعت ارائه می‌دهد.

ExtraHop

logo-ExtraHop

ExtraHop شرکتی در سیاتل است که متخصص در ارائه ابزارهایی می‌باشد که به مشتریان کمک می کند تا عملیات IT و سلامت کلی محیط IT خود را تجزیه و تحلیل کنند. این محصولات مانیتورینگ به طور اختصاصی برای تجزیه و تحلیل رفتار شبکه و نظارت بر رفتار شبکه تجهیز شده‌اند.

گارتنر می‌گوید ExtraHop یکی از اولین شرکت‌هایی بود که مانیتورینگ شبکه را در قالب خدمات ابری مانند AWS و Azure ارائه داد. گارتنر خاطر نشان می‌کند که اغلب محصولات NPMD شرکت ExtraHop با سایر ابزارهای عملیاتی ExtraHop IT خریداری می‌شوند اما به ندرت به عنوان محصولات مستقل NPMD مورد استفاده قرار می‌گیرند.

LiveAction

logo-LiveAction

این استارتاپ مبتنی بر سرمایه گذاری در سال 2007 تاسیس شد و یک شریک نزدیک برای سیسکو محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر، یک نظارت کننده شبکه نسبتا کامل و مشخصات تحلیلی به نام LiveNX را ایجاد کرد. سیسکو، LiveNX را نیز بازاریابی و به فروش می‌رساند و پشتیبانی مشتریان LiveAction را نیز به عهده می‌گیرد.

LiveAction یک محصول مانیتورینگ دیگر برای کاربر نیز به نام LiveUX توسعه داد. محصولات LiveAction در کنار خطوط تولید Nexus و Catalyst سیسکو ، توسعه پیدا می‌کند. این شرکت همچنین به پشتیبانی از راه SD-WAN و محیط های مبتنی بر ابر عمومی چون AWS و Azure میپردازد. برای محیط‌های غیر سیسکو، شرکت دارای یک بسته بازرسی می‌باشد که می‌تواند برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.

NetScout

logo-Netscout

گارتنر می‌گوید NetScout رهبر سهم انبوهی از بازار در عملکرد و نظارت شبکه است و این شرکت را در رده “رهبران” این جادو مجازی قرار می‌دهد. این شرکت دارای مجموعه گسترده‌ای از محصولات مانیتورینگ شبکه، از جمله nGeniusONE، Infinistream و UC Performance که ارائه دهنده خدمات مدیریت عملکرد است، بهره می‌برد. NetScout یکی از فروشندگان پیشرو  ابزارهای مانیتورینگ برای مراکز Hyperscale است و محصولات آن از شبکه اترنت 40G و 100G پشتیبانی می‌کند.

Paessler

logo-Paessler

این شرکت نرم افزاری ناظر بر زیرساخت آلمانی در سالهای اخیر فشارهایی را برای توسعه در سطح بین المللی به وجود آورده و با موفقیت به انجام رسانده است، در حالی که آمریکای شمالی اکنون بزرگترین بازار آن محسوب می شود. گارتنر می گوید که این شرکت اغلب به بازارهای متوسط و کسب و کارهای کوچک بسنده می کند، زیرا اولیت این کمپانی در تولید محصولات خود سهولت در استفاده کاربر است. این امر باعث می‌شود ویژگی‌ها و عملکردهای جدید به طور مرتب بر روی این پلتفرم عرضه شود. مانند قابلیت مانیتورینگ برای شبکه ابر عمومی که به تازگی به آن اضافه شده است.

Riverbed

logo-riverbed

تمرکز اصلی Riverbed بر روی بهینه سازی WAN است، اما در سال‌های اخیر به مانیتورینگ عملکرد شبکه پرداخته که شامل خط تولید مدیریت عملکرد شبکه SteelCentral می‌شود. بسیاری از محصولات مانیتورینگ شبکه Riverbed با محصولات مدیریت عملکرد نرم‌افزار کمپانی یکپارچه و هماهنگ شده است. سال گذشته Riverbed همچنین برند Ocedo را برای ورود به بازار SD-WAN خریداری کرد.

SolarWinds

logo-solarwinds

گارتنر می‌گوید توانایی SolarWinds بیشتر در زمینه نظارت بر زیرساخت ها می‌باشد و مجموعه ای از ویژگی‌های نسبتا ساده آن معمولا به سازمان‌های کوچک و متوسط محدود می‌شود. محصولات NPMD کمپانی SolarWinds شامل مانیتورینگ عملکرد شبکه (Network Performance Monitor) و NetFlow Traffic Analyzer می‌‎باشد. این شرکت این محصولات را با نرم افزارهای مدیریت عملکرد خود یکپارچه کرده است. محصولات NPMD در محیط های ترکیبی مبتنی بر ابر کار می‌کنند و دارای پشتیبانی برای نظارت بر تجربه کاربر نهایی هستند. شرکت SolarWinds در سال گذشته توسط یک شرکت خصوصی خریداری شده است.

Viavi

logo-Viavi

Viavi می‌تواند از نگاه Gartner قهرمان ناشناخته بازار NPMD باشد. شرکت تحقیقاتی مستقر در کالیفرنیا، به عنوان یک رهبر در رشته مانیتورینگ شبکه فهرست شده، اما یادآور می‌شود که این شرکت پس از تغییر نام خود از JDSU، به رسمیت شناخته شده است. پلت فرم مدیریت عملکرد مانیتورینگ شرکت، مجموعه ای از محصولات NPMD را دربرگرفته که بررسی و تجزیه و تحلیل در هر دو ترافیک شبکه و سرور را فراهم می‌کند. این ابزار مبتنی بر بسته با برخی از محصولات سیسکو یکپارچه شده است و اخیرا با ScienceLogic برای نظارت بر محیط‌های مبتنی ابر ترکیبی همکاری کرده است.

منبع : رایکانت