سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

کابل شبکه صنعتی چیست و چه تفاوتی با کابل شبکه معمولی دارد؟

تفاوت کابل شبکه صنعتی و خانگی

امرزوه صنعت تولید نیاز مبرمی به تجهیزات، اتوماسیون و کنترل داده ها برای شبکه های صنعتی دارد. وقتی نوبت به ارسال سیگنال ها بین دستگاه های مختلف صنعتی می‌رسد، هیچ خطایی نباید صورت بگیرد. ایجاد هرگونه خطایی حتی اگر خیلی کوچک باشد، هزینه و صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت. در واقع در مقیاس صنعتی یک شبکه باید 99.999 درصد از اوقات به درستی کار کند. برای رسیدن به این هدف نیاز به تجهیزات و زیرساخت های شبکه از جمله سیستم کابل کشی قدرتمند و مقاوم ( کابل شبکه صنعتی ) است تا در درازمدت عملکرد و اطمینان بالاتری به دست آید.

کابل شبکه صنعتی

در یک شبکه صنعتی، عملکرد ناقص یا یک خطای جزئی در یک سوییچ، کیستون، یا یک کابل تنها هزینه تعمیرات و خسارتی که به علت تأخیر به وجود می آید، چندین برابر هزینه خود تجهیزات است. به همین دلیل است که اهالی صنعت در کشورهای صنعتی ترجیح می‌دهند گران ترین تجهیزات شبکه را خریداری کنند تا از بروز چنین هزینه هایی جلوگیری کنند. استفاده از کابل های شبکه معمولی (کابل های شبکه تجاری) در مراکز صنعتی و کاربردهای حیاتی، ریسک بسیار بزرگی است.

 

 

تفاوت کابل های شبکه صنعتی و معمولی:

مهم ترین تفاوت کابل های شبکه تجاری و صنعتی، روکش های مقاوم در برابر تغییرات شیمیایی، خوردگی، ساییدگی و نیز شیلدهای بافته شده قوی تر برای مقاومت در برابر کشش و پیچش است.

 

همچنین پچ کوردهای صنعتی دارای استانداردهای مختلفی مانند *IP20 برای محافظت در برابر نفوذ مایعات و IP67 و IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند.

 

اما چه نوع کابل هایی صنعتی محسوب می‌شوند و از کجا باید آن‌ها را تشخیص داد؟ در این جا برخی آزمایش هایی که یک کابل باید بگذراند تا توسط استانداردهای بین المللی صنعتی شناخته شود را آورده ایم:

 

مقاومت در برابر سایش

مقاومت در برابر خم شدن زیاد

مقاومت در برابر ضربه شدید

مقاومت در برابر فشار عمودی زیاد (در این آزمایش و در فشار 400 پوند یک کابل معمولی کاملاً تخت خواهد شد ولی یک کابل صنعتی تا فشار 2250  یا تقریباً 1 تن را تحمل می کند)

مقاومت در برابر برش

مقاومت در برابر دمای بالا (مقاومت کابل های صنعتی در برابر دما، سه برابر کابل های معمولی است)

مقاومت در برابر روغن: کابل های شبکه صنعتی در روغن 125 درجه می‌توانند بیش از 60 روز بدون تغییر بمانند و دارای استاندارد UL 1277 هستند.

مقاومت در برابر تابش فرا بنفش (تست ASTM G154): کابل ها در این آزمایش باید 30 روز در معرض اشعه فرابنفش قرار گیرند و روکش آن‌ها بدون تغییر باقی بماند.

مقاومت در برابر آب: کابل های شبکه صنعتی باید بتوانند 6 ماه درون آب قرار گیرند بدون این که اتلاف آن‌ها و خواص الکتریکی آن‌ها تغییر کند.

 

نتیجه گیری:

پس از خواندن در مورد آزمایش های بالا حتماً متوجه شده اید که کابل های شبکه تجاری و صنعتی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و از لحاظ مقاومت، ایمنی و کارایی کابل های صنعتی بسیار بهتر از سایر کابل های شبکه عمل می‌کنند.

 

برای رسیدن به اهداف کارایی، کیفیت و قابلیت اعتماد در یک شبکه صنعتی، می بایست از یک کابل شبکه Industrial استفاده کرد. از جمله تولید کنندگان چنین کابل هایی می‌توان به شرکت های فرانسوی لگراند (Legrand) ، کابل شبکه نگزنس (Nexans) ، اشنایدر (Schneider) و شرکت آمریکایی کابل شبکه بلدن (Belden) و شرکت ایتالیایی پریسمان اشاره کرد.