سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

تکنولوژی PoE چیست و چه مزیت هایی دارد؟

در این قسمت می خواهیم کمی دقیق تر شویم و با جزئیات بیشتری به معرفی این تکنولوژی مهم – که روز به روز در حال گسترش است – بپردازیم. در این قسمت با انواع و چگونگی عملکرد قابلیت PoE آشنا خواهیم شد، پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

 

 

PD و PSE به چه معناست؟

PD یا Powered Device دستگاهی است دارای قابلیت PoE که از توان یک دستگاه دیگر PoE ( توسط یک کابل شبکه ) استفاده می کند. PSE دستگاهی است دارای قابلیت PoE که توان الکتریکی را برای دستگاه های PD تأمین می کند. برخی دستگاه ها هم می توانند نقش PSE و هم نقش PD را داشته باشند.

 

 

 

نسل های مختلف تکنولوژی PoE:

PoE اولین بار در سال 2003 توسط سازمان IEEE استاندارد سازی شد و هم اکنون 4 نسل مختلف از این فناوری در حال استفاده هستند. البته منظور از نسل های مختلف PoE این نیست که نسل های اولیه آن منسوخ شده باشند، اما هر چه به نسل های بالاتر نزدیک می شویم توان قابل ارائه نیز افزایش پیدا می کند و دستگاه های PoE هوشمند تر می شوند. این نسل ها از Type 1 شروع و به Type 4 ختم می شوند که در ادامه به صورت دقیق تر نگاهی به آن ها خواهیم انداخت.

Type 1:

نسل اول PoE به طور معمولی همان PoE نامیده می شود و هر گاه می گوییم PoE معمولاً منظورمان همان نسل اول این تکنولوژی است. دستگاه هایی که از این نسل پشتیبانی می کنند دارای استاندارد IEEE 802.3af هستند و می توانند تا توان الکتریکی 15.4 وات را در بستر کابل شبکه تولید کنند. این نسل در سال 2003 معرفی شد و در واقع پدر PoE محسوب می شود اما در حال حاضر در دستگاه های بسیاری از جمله برخی سوییچ های شبکه ، اکسس پوینت های وایرلس، تلفن های VOIP، سنسورها، دوربین مدار بسته ساده و غیر متحرک و … مورد استفاده قرار می گیرند.

Type 2:

نسل دوم قابلیت PoE به +PoE یا PoE Plus مشهور است و با استاندارد IEEE 802.3at شناخته می شود. دستگاه های دارای قابلیت +POE می توانند تا 30 وات توان الکتریکی تولید کنند که تقریباً دو برابر نسل قبلی خود است. بنابراین این تکنولوژی در طیف بیشتری از دستگاه ها از جمله اکسس پوینت های پر مصرف، سنسورهای بیومتریک، نمایشگرهای LCD و دوربین های مداربسته پیشرفته تر قابل استفاده است. نکته مهمی که در مورد PoE Plus وجود دارد، این است که با نسل قبلی نیز سازگاری دارد و از دستگاه های نسل اول نیز پشتیبانی می کند. دستگاه های دارای این فناوری به اندازه نیاز خود از انرژی الکتریکی استفاده می کنند بنابراین مشکل اضافه ولتاژ در آن ها به وجود نخواهد آمد.

 

 

 

Type 3:

Type 3 نسل سوم PoE است و معمولاً به عنوان ++PoE یا UPoE شناخته می شود. اما از اصطلاحات RP PoE یا PoE چهار-زوجه نیز برای معرفی آن استفاده می شود زیرا از هر 4 زوج کابل شبکه برای انتقال توان الکتریکی استفاده می کند. این نسل توسط IEEE به نام 802.3bt شناخته می شود و می تواند تا توان 60 واتی (2 برابر نسل قبل) را نیز تولید کند. ++PoE به اندازه ای توان الکتریکی تولید می کند که بتواند یک سیستم ویدیو کنفرانس را راه اندازی کند.

Type 4:

جدیدترین نسل PoE که در سال 2018 معرفی شده است به عنوان High-Power PoE یا PoE توان-بالا شناخته می شود. نسل چهارم دارای همان استاندارد 802.3bt می باشد که بهبود زیادی یافته است و می تواند تا توان الکتریکی 100 وات را تأمین کند. Type 4 به منظور تأمین نیازهای تجهیزات پیشرفته شبکه و بازار رو به رشد اینترنت اشیا توسعه داده شده است. با این تکنولوژی می توان برق یک تلوزیون و یا لپ تاپ را از طیق یک کابل شبکه تأمین کرد که پیشرفتی عظیم و حتی انقلابی محسوب می شود. می توانیم روزی را تصور کنیم که تلوزیون را به روتر وصل کرده، آن را روشن کنیم و همزمان به اینترنت پر سرعت هم وصل شویم. دستگاه های PD دارای تکنولوژی PoE نسل های قبل نیز می توانند به اندازه نیاز خود از این توان استفاده کنند.

برای استفاده بهینه از این تکنولوژی باید از کابل های شبکه Cat6A به بعد استفاده شود، در این صورت دستگاه های PD بیشترین توان را دریافت خواهند کرد.

 

فناوری PoE چگونه کار می کند؟

کابل های شبکه ای مانند Cat5e و Cat6 از 8 سیم تشکیل شده اند که دو به دو به هم تابیده شده اند و 4 زوج تابیده شده را تشکیل می دهند. در استاندارد های اترنت 10Base-T و 100Base-TX دو تا از این زوج ها برای انتقال داده ها کاربرد دارند که زوج های داده یا سیگنال نامیده می شوند. از دو زوج دیگر استفاده ای نمی شود و به آن ها زوج های یدکی گفته می شود. در اترنت گیگابیتی یا 1000Base-T از هر 4 زوج استفاده می شود. نسل اول و دوم PoE از دو زوج داده یا دو زوج یدکی برای انتقال داده استفاده می کنند. اما در نسل های سوم و چهارم از هر 4 زوج برای انتقال همزمان داده و جریان الکتریکی استفاده می شود و توان بسیار بالاتری را انتقال می دهند. درست به همین دلیل است که برای بهره مندی از این نسل ها باید از کابل های شبکه Cat6 یا Cat6A به بالا را استفاده کرد.

 

 

 

در تکنولوژی PoE ولتاژ مستقیم 44 تا 57 ولت به کابل شبکه اعمال می شود که البته معمولاٌ 48 ولت است. این ولتاژ باعث انتقال بهینه توان الکتریکی می شود و در عین حال ولتاژ ایمنی برای انسان محسوب می شود.

با این وجود این ولتاژ می تواند به دستگاه های غیر PoE آسیب برساند. به همین دلیل دستگاه PSE قبل از این که توان الکتریکی را ارسال کند باید بفهمد که آیا دستگاه از قابلیت PoE برخوردار است یا خیر. برای این منظور روندی به نام Signature detection باید صورت پذیرد. در این روند ابتدا PSE یک ولتاژ پایین برای PD می فرستد و اگر این دستگاه PoE بود، دستگاه PSE با دریافت یک سیگنال از PD آن را تشخیص می دهد و سپس ولتاژ های بالاتر را اعمال می کند.

در سیگنالی که PD می فرستد داده هایی شامل کلاس مصرفی PD نیز وجود دارد، به این ترتیب PSE تنها به میزان نیاز آن توان الکتریکی را تحویل می دهد. 5 کلاس یا دسته برای توان مصرفی PD وجود دارد. کلاس 1، 2، 3 و 4 به ترتیب توان مصرفی 4، 7، 15.4 و 30 وات را نشان می دهند و اگر سیگنالی دریافت نشود، کلاس 0 در نظر گرفته می شود و حداکثر 12.95 وات اعمال می شود.

پس از اعمال مقدار مناسب توان به دستگاه PD، دستگاه PSE شرایط را به طور لحظه ای بررسی می کند و اگر PD توان بیشتری دریافت کرد یا دچار اضافه ولتاژ شد، سریعاً جریان برق را قطع می کند. این کار هم از دستگاه گیرنده (PD) و هم از دستگاه تولید کننده توان (PSE) در محافظت خواهد کرد. همچنین اگر اتصال کابل شبکه به گیرنده قطع شد، PSE نیز انتقال توان را قطع می کند.

 

در این مقاله با انواع و نحوه کارکرد تکنولوژی PoE به صورت مختصر آشنا شدیم، اما باید بدانیم که تکنولوژی PoE پیچیده تر از این حرف هاست. ما در نت ران سعی می کنیم تا به مرور مطالب بیشتری در این زمینه منتشر کنیم تا با این تکنولوژی مفید و رو به رشد بیشتر آشنا شویم.