سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

چرا مودم ایرانسل TF-i60 آنتن نمیدهد + راهحل

سوال: به تازگی مودم ایرانسل TF-i60 خریدم و می‌خواهم در بیرون از شهر در یک کارگاه استفاده کنم. متاسفانه هنگامی که مودم را به کارگاه بردم؛ متوجه شدم آنتن نمی‌دهد و هیچ‌یک از چراغ‌های آن روشن نمی‌شوند.همین مودم توی خانه خیلی خوب کار می‌کند و مشکلی ندارد ولی در کارگاه اصلا آنتن‌دهی ندارد. با هر دو مدل سیم‌کارت FDD و TDD ایرانسل تست کردم ولی جوابگو نبود و هیچ چراغی روشن نمی‌شود. در همین کارگاه با گوشی موبایل و سیم‌کارت ایرانسل می‌توانم به اینترنت وصل شوم و +H نشان می‌دهد.

پاسخ: به طور کلی آنتن‌دهی مودم TF-i60 در حالت عادی چندان مناسب نیست حالا چه برسد به بیرون از شهر و درون کارگاه‌هایی که حتما دور از شبکه پوشش‌دهی ایرانسل هستند یا ده‌ها مانع برای رسیدن سیگنال به مودم دارند.

مدم ایرانسل Tf-i60 یا هواوی B612 فقط به آنتن‌های 4G در حالت FDD یا با سیم‌کارت FDD وصل می‌شود. بنابراین؛ اگر در اطراف شما پوشش شبکه 4G نباشد؛ هیچ آنتنی نمی‌دهد و چراغی روشن نمی‌شود.

برای اتصال مودم به آنتن‌های 3G باید به طور دستی وارد تنظیمات مودم شده و برایش تعریف کنید که به شبکه 3G هم متصل شود.

احتمالا شبکه ایرانسل در آن منطقه کارگاه ضعیف است چون گفتید روی گوشی موبایل هم +H یا همان 3G است. وقتی شبکه TD-LTE یا FDD ضعیف باشد؛ مودم‌ها اصلا نمی‌توانند سیگنالی دریافت کنند و عملکردشان با گوشی موبایل متفاوت است. 

گوشی‌های موبایل آن‌قدر می‌گردند تا یک آنتن BTS در نزدیک‌ترین نقطه به محل کاربر پیدا و بدان متصل شوند چون باید شبکه موبایل برای تماس و پیامک را حفظ کنند ولی در مودم‌ها به محض اینکه سیگنالی دریافت نمی‌شود؛ وارد حالت استندبای شده و دیگر تلاشی نمی‌کنند.

 چند راه‌کار و پیشنهاد:

1- وارد سایت ایرانسل شوید و وضعیت پوشش شبکه +4G و TD-LTE در منطقه کارگاه مدنظر را بررسی کنید. اگر پوشش‌دهی شبکه ضعیف یا خیلی ضعیف است؛ تقریبا کاری از دست شما برنمی‌آید و حتی خرید آنتن خارجی و نصب روی مودم تاثیری نخواهد داشت.

2- مکان نصب مودم در کارگاه را عوض کنید و انواع نقاط را برای روشن شدن چراغ‌های آنتن مودم بررسی کنید. حتی می‌توانید فضای باز بیرون از کارگاه را بررسی یا روی پشت‌بام کارگاه بروید و ببینید در چه نقطه و وضعیتی انتن‌دهی بهتر است. گاهی اوقات شما مودم را دقیقا در جهت خلاف زاویه آنتن BTS ایرانسل قرار دادید و هیچ سیگنالی دریافت نمی‌شود. بارها شده چند قدم جلوتر یا عقب‌تر رفتن باعث بهبود آنتن‌دهی می‌شود. اگر در فضای باز آنتن‌دهی بهتر بود؛ مودم را جایی امن کاشته و با کابل اترنت، اینترنت را به دستگاه‌های داخل کارگاه برسانید.

3- این احتمال را هم بررسی کنید که در کارگاه موانعی برای ورود سیگنال‌های رادیویی وجود داشته باشد. مثلا، دیواره کارگاه یا برخی تاسیسات و دستگاه‌ها ضد امواج رادیویی باشند. اگر در فضای باز بیرون از کارگاه وضعیت آنتن‌دهی دستگاه را بررسی کنید؛ تکلیف این مورد مشخص خواهد شد.

منبع : شبکه چی