سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

دوربین مداربسته دید در شب چیست و چگونه کار میکند؟

حفظ امنیت محیط در طول روز همواره اهمیت دارد، اما به دلیل کمبود روشنایی در شب، تأمین امنیت، اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد‌کرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درمورد نحوه‌ی کار دوربین مدار بسته دید در شب (night vision) یا همان مادون قرمز (Infrared) مطالبی را بیان کنیم. در آخر نیز معیار‌هایی را برای انتخاب یک دوربین دید در شب مناسب معرفی خواهیم‌ کرد.

 تعریف دوربین مداربسته دید در شب

دوربین‌ دید در شب یا همان مادون قرمز، دوربینی است که بدون در نظر گرفتن شرایط روشنایی کار می‌کند؛ به این معنی که حتی هنگامی که میزان نور و روشنایی محیط صفر باشد، به شما کمک می‌کنند تا بطور دقیق از محیط خود با خبر شوید.

 نحوه‌ی کار دوربین مداربسته دید در شب

نور مادون قرمز، نوری است که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست. مادون قرمز دارای طول موج طولانی‌تر و فرکانس پایین‌تری از نوری است که برای چشمان ما قابل مشاهده است. هر چیزی روی زمین بر اساس درجه حرارتی که از خود منتشر می‌کند، نوعی از نور مادون قرمز را به وجود می‌آورد.

دوربین های مداربسته دید در شب ، از LED های مادون قرمز استفاده می‌کنند، این LED ها در اطراف لنز دوربین قرار دارند دوربین با استفاده از این LED ها قادر به ضبط تصویر در محیط‌های تاریک می‌شود.

برای دوربین های مداربسته‌ی دید در شب، مهم نیست که شرایط محیطی چگونه باشد؛ مادون قرمز میزان گرما را از اشیاء موجود در محیط می‌گیرد و می تواند بدون نیاز به روشنایی این اطلاعات را بخواند. مادون قرمز می‌تواند از مه، گرد و غبار و دود و بدون توجه به میزان ضخامت آن‌ها عبور کند؛ همچنین قابلیت عبور از برخی مواد را هم دارد. در تصویر زیر، اجزاء یک دوربین مداربسته دید در شب را مشاهده می‌کنید.

اجزاء دوربین دید در شب

 

اگرچه از دوربین‌های مادون قرمز، به عنوان دوربین‌های دید در شب نیز نامبرده ‌می‌شود، اما آن‌ها را با دوربین‌های روز/شب اشتباه نگیرید. یک دوربین روز/شب دارای یک تراشه‌ی بسیار حساس تصویر‌ برداری است که به دوربین اجازه می‌دهد تا یک تصویر قابل مشاهده (حتی در شرایطی که نور کمی وجود داشته‌ باشد) بگیرد. با این وجود، این دوربین‌ها از تکنولوژی مادون قرمز استفاده نمی‌کنند. یک دوربین روز/شب، گزینه‌ای مناسب برای مناطقی است که دارای منبع نور ثابت هستند؛ مانند نور خیابان، اما اگر میزان نور (به طور تصادفی یا عمدی) تغییر کند، این دوربین قادر به ضبط تصویر با کیفیت بالا نخواهد بود.

هنگامی که در محیط نور مناسبی وجود داشته باشد؛ دوربین های مادون قرمز یک تصویر رنگی ارائه می‌دهند. همانطور که محیط تاریک‌تر می‌شود؛ دوربین به طور خودکار به حالت (mode) مادون قرمز تغییر می‌کند. در این حالت، تصاویر ضبط‌ شده از دوربین سیاه و سفید خواهند بود.

معیار‌های مناسب برای مقایسه‌ی دوربین‌های دید در شب

اما چگونه می‌توان فهمید که یک دوربین امنیتی مادون قرمز، دوربین مناسبی است؟ از معیار‌های مناسب برای اندازه‌گیری کیفیت دوربین دید در شب، می‌توان به میزان لوکس (lux) و تعداد LED های مادون قرمز موجود در آن، اشاره کرد. برای درک بهتر این معیارها، به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 لوکس (lux)

لوکس، یکای شدت روشنایی در واحد SI است که میزان روشنایی در یک سطح را مشخص می‌کند. لوکس اغلب با روشنایی اشتباه گرفته می‌شود؛ چرا که هر دو‌ی آن‌ها واحد اندازه‌گیری نور هستند؛ اما لوکس بر خلاف روشنایی، میزان سطح محیط را نیز در نظر می‌گیرد. در مبحث دوربین دید در شب، لوکس به میزان نور مورد نیاز برای ارائه‌ی یک تصویر خوب اشاره دارد. بدیهی است که هرچه میزان لوکس کمتر باشد، دوربین میزان نور کمتری نیاز دارد. یک دوربین دید در شب مناسب، دارای لوکس 0.0 در حالت مادون قرمز است؛ به این معنی که دوربین در تاریکی کامل، قادر به ضبط تصویر خواهد بود. دو تصویر زیر توسط دوربینی با شدت روشنایی 0.05 لوکس گرفته شده که در تصویر سمت راست، مادون قرمز خاموش و در تصویر سمت چپ، مادون قرمز روشن است.

دوربین مداربسته دید در شب و قایلست لوکس Lux

 تعداد LED‌های مادون قرمز در دوربین مداربسته دید در شب

همچنین می‌توانید دوربین‌های دید در شب را با توجه به اینکه تا چه حد می‌توانند در تاریکی کامل، محیطشان را ببینند، مقایسه کنید. این اندازه‌گیری با توجه به تعداد LED‌های مادون قرمز موجود در دوربین انجام می‌شود. برخی از دوربین‌های دور‌برد می‌توانند تا مسافت 46 متری را در تاریکی مطلق ببینند.

 

دوربین مداربسته دید در شب یا دوربین مادون قرمز

به طور کلی، دوربین‌های مدار‌بسته دید در شب، بهترین گزینه برای تأمین امنیت محیط هستند؛ چرا که شرایط محیطی مختلف بر روی این دوربین‌ها تأثیرگذار نیست. فراموش نکنید که وجود دوربین مداربسته دید درشب به این معنی نیست که از ارتکاب جرم جلوگیری کند! اگر می‌خواهید در تاریکی محیط اطراف خود را ببینید، هیچ فناوری‌ای بهتر از مادون قرمز نیاز شما را برآورده نخواهد‌کرد.