سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

انواع دوربین مدار بسته و راهنمای انتخاب دوربین مناسب

بهره مندی از یک سیستم امنیتی دوربین مدار بسته مخصوصاً برای کسب و کارها و سازمان های دولتی و خصوصی ضروری است، بنابراین انتخاب دوربین مدار بسته آن هم در مکان مناسب و با کاربری صحیح نیز امری حیاتی می باشد. امروزه در بازار، انواع دوربین های مدار بسته برای انتخاب وجود دارد که هر کدام خصوصیات و امکانات متفاوتی دارند. در نتیجه تنوع موجود صفی سردرگم از انواع، مدل ها و پیکر بندی های مختلف را پیش روی ما می گذارد. اما در نهایت کدام یک برای کاربرد امنیتی کسب و کار شما مناسب است؟ چه پارامترهایی در انتخاب دوربین مدار بسته مهم است؟

در این جا 8 نوع مختلف دوربین مدار بسته که باید حتما بشناسید را معرفی می کنیم:

 

دوربین مدار بسته دام

دوربین مدار بسته دام (Dome) یا گنبدی، عموماً برای امنیت محیط های داخلی و کاربرد های نظارتی استفاده می شود. نام این دوربین ها از شکل غلاف گنبدی شکلی که دوربین داخل آن قرار می گیرد گرفته شده است. غلاف های گنبدی بدین منظور طراحی شده اند که دوربین جلب توجه نکند؛ بدون این که پنهان یا مخفی باشند.

شکل گنبدی باعث می شود تشخیص جهت دوربین دشوار شود، همین نکته برای ترساندن مجرمان بسیار ایده آل است. مجرمان می دانند که تجهیزات و فضا تحت نظارت قرار دارد و مشتریان هم با دانستن این که مکان تحت حفاظت است، آسوده خاطر خواهند بود. دستگاه هایی که به دوربین اجازه حرکات پن ( حرکت افقی دوربین )، تیلت ( حرکت عمودی دوربین )، زوم و چرخش های سریع را دهند، اسپید دام (Speed Dome ) نام دارند.

دوربین اسپید دام به اپراتور نظارت توانایی هدایت دوربین را می دهد. دوربین‌هایی هم هستند که قابلیت پن، تیلت و زوم اتوماتیک دارند و بر مبنای زمان‌بندی از پیش تعیین شده، حرکت می‌کنند. این دوربین ها برای پوشش محدوده های وسیعی که فقط یک دوربین دارند استفاده می شوند، همچنین در شرایط نوری نامناسب در برخی ساعات روز استفاده از چنین دوربین هایی کاربردی و مفید است.

 

دوربین مدار بسته بولت

دوربین مدار بسته بولت ( Bullet ) ، شکلی مخروطی یا استوانه ای دارد و در واقع درست شبیه به گلوله تفنگ است (Bullet در زیان انگلیسی به معنای گلوله است). کاربرد این دوربین در مکان هایی است که نیاز به مشاهده فواصل دور وجود دارد. دوربین بولت برای کنترل پن، تیلت و زوم طراحی نشده است، اما در عوض تصاویری از یک مکان ثابت ضبط می کند و به منطقه خاصی اشاره دارد.

دوربین بولت بر روی دیوار یا سقف نصب می شود، یعنی برای استفاده داخلی طراحی شده است. البته این نوع دوربین می تواند برای برخی کاربرد های خارجی نیز مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این دوربین ها هم با نصب داخل یک غلاف محافظ می توانند به انواع ضد آب تبدیل شوند. در نتیجه در برابر گرد و غبار، خاک، باران، تگرگ، نور آفتاب و دیگر عناصر آسیب زننده مصون هستند.

دوربین مدار بسته C-Mount

لنز C-Mount برای سازگاری با کاربرد های مختلف، جدا می شود. لنز دوربین استاندارد تنها می تواند فاصله حدود 10 تا 12 متری را پوشش دهد اما با دوربین مدار بسته C-Mount می توان از لنزهایی با ویژگی های مختلف استفاده کرد. این لنزها می توانند فاصله های بیش از 12 متر را نیز پوشش دهند.

 

دوربین مدار بسته روز و شب

دوربین مدار بسته روز و شب این مزیت را دارد که در هر دو محیط ( معمولی یا با روشنایی ضعیف ) عمل کند. این دوربین ها منبع نور مادون قرمز (IR) ندارند و در نتیجه نمی توانند تصاویر ویدئویی واضحی در شرایط نوری مختلف و تاریکی ضبط کنند.

دوربین روز و شب برای کاربرد مراقبتی در فضای باز مناسب است، مخصوصاً در محیط هایی که دوربین مادون قرمز (اینفرارد) نمی تواند به طور بهینه عمل کند. این دوربین ها عمدتاً در فضای های باز استفاده می شوند و طیف حرکتی وسیعی دارند. این وضعیت باعث می شود در تشعشعات نوری، تابش مستقیم نور خورشید ، انعکاس و بک لایت به خوبی عمل کنند.

 

دوربین مدار بسته مادون قرمز ( دید در شب )

دوربین مادون قرمز (Infrared) قایلیت دیدن تصاویر در شرایط بسیار تاریک را دارند. این دوربین ها از LED مادون قرمز بهره می برند، یعنی برای فضاهای باز، کم نور و تاریکی ایده آل هستند که روشنایی آن ها از ضعیف تا صفر باشد. برخی از این نوع دوربین ها تا فواصل 250 متری را نیز به راحتی می بینند.

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه ( IP )

این دوربین ها در هر دو نوع سیمی و بی سیم موجود هستند. هر دو مدل، تصاویر را از طریق بستر اینترنت انتقال می دهند،البته اغلب داده ها را فشرده می کنند تا پهنای باند اینترنت را از پا نیندازند! نصب چنین دوربین هایی از انواع آنالوگ آسان تر است، چرا که نیازی به کابل جداگانه یا بوست ( افزایش ) نیرو برای ارسال تصاویر در فواصل طولانی تر ندارند. همچنین اکثر دوربین های مدار بسته تحت شبکه دارای قابلیت PoE هستند و می توان آن ها را بدون نیاز به کابل برق و تنها با استفاده از کابل شبکه نصب کرد.

 

دوربین مدار بسته بی سیم

تمام دوربین های مدار بسته بی سیم ، تحت شبکه نیستند بلکه بعضی از این دوربین ها از روش های جایگزین انتقال بی سیم استفاده می کنند. اما فرقی نمی کند شیوه انتقال چه باشد چرا که مزیت اصلی این دستگاه ها سر جایش است: انعطاف پذیری زیاد در نصب.

 

دوربین مدار بسته HD

دوربین های با وضوح بسیار بالا ( HD ) اغلب در مکان هایی مانند بانک ها و اکز دولتی حساس نصب می شوند. این دوربین ها به اپراتور نظارت قابلیت زوم با وضوح بسیار بالا را می دهد.

 

از برندهای معتبر دوربین مدار بسته می‌توان به این موارد اشاره کرد : هایک ویژن ، سونی ، داهوا ، سامسونگ ، ویوتک و لاجیتک اشاره کرد .

 

در این مقاله انواع دوربین های مداربسته مورد بررسی قرار گرفتند و کاربرد هر کدام شرح داده شد. همچنین اشاره ای به انواع برندهای دوربین مدار بسته شد، که نت ران قصد دارد در آینده برندهای معتبر دوربین های مداربسته را به شما معرفی کند.