سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

راهنمای خرید سوییچ سیسکو

شرکت سیسکو یکی از مشهورترین شرکت های پیشرو در حوزه ی IT و تجهیزات اکتیو شبکه و تجهیزات پسیو شبکه است که در سال 1984 در سانفرانسیسکو تاسیس شد . حوزه ی سوئیچ های شبکه از جمله حوزه هایی است که می توان سلطه ی سیسکو بر آن را مشاهده کرد که حجم عظیم سوئیچ های سیسکو در سراسر جهان و ارائه ی انواع سرویس ها از طرف این شرکت گواهی بر این ادعا است . در این مقاله ( راهنمای خرید سوییچ سیسکو ) به معرفی انواع رده های سوئیچ های سیسکو و بررسی ویژگی های مهم آن ها می پردازیم .

 

انواع سوئیچ سیسکو

قبل از اینکه به صورت مفصل وارد بحث سوئیچ های سیسکو شویم باید توجه داشته باشید که این شرکت برای هر شرایط و استفاده ای ، یک نوع سوئیچ طراحی و ارائه کرده است . سوئیچ های سیسکو به دو دسته ی اصلی Catalyst و Nexus تقسیم می شود : سوئیچ های سری کاتالیست برای شبکه های بزرگ و حرفه ای و سوئیچ های Nexus به منظور برطرف سازی نیاز دیتاسنترهای بزرگ طراحی و تولید شده است . توجه اصلی این مقاله سوییچ های سری کاتالیست سیسکو است اما به سوئیچ های نکسوس هم به طور خلاصه اشاره ای می شود .

 

دو نوع اصلی از سوئیچ های سیسکو وجود دارد :

1- سوئیچ هایی با تنظیمات ثابت : در این نوع از سوئیچ های سیسکو شما نمی توانید هیچ ماژولی را به دستگاه اضافه و یا از آن کم کنید .

2- سوئیچ های ماژولار : سوئیچ های ماژولار این امکان را فراهم می کنند که با توجه به نیاز های شبکه ی خود ، ماژول هایی را به سوئیچ اضافه کنید . به عنوان مثال می توانید یک ماژول فیبر نوری و یا یک ماژول منبع تغذیه به سوئیچ اترنت خود اضافه کنید .

 

سوئیچ های مدیریتی

سوئیچ های مدیریتی به کاربر اجازه می دهند تا یک IP روی دستگاه تنظیم کنند . سوئیچ های رده 2960-X , 3850-X , 4500-X و 6800-X همگی جزو سوئیچ های مدیریتی سیسکو به شمار می روند . مزیت این سوئیچ ها این است که می توان توسط IP و از طریق Secure Shell و یا Telnet به دستگاه متصل شد و آنرا مدیریت کرد .

 

سوئیچ های قابل برنامه ریزی

یکی از جدیدترین نوع از سوئیچ های شرکت سیسکو ، سوئیچ های قابل برنامه ریزی این شرکت است که در سری Catalyst 9000 دیده می شود . این نوع سوئیچ ها به منظور استفاده در شبکه های هدفمند طراحی و تولید شده است . در قلب این سوئیچ ها یک ASIC سفارشی قرار داده شده است تا با فناوری های آینده به خوبی سازگار شوند . برنامه ریزی با استفاده از زیرساخت های شبکه به مدیران شبکه اجازه می دهد تا زیرساخت های خود را با توجه به خدماتی که قصد دارند ارائه دهند ، طراحی کنند . به عنوان مثال اگر یک تیم نیاز به میزبانی یک تماس ویدیوئی با یک مشتری را داشته باشد ، یک برنامه ی ویدیوئی رای ارائه ی حداکثر بازدهی برای تماس ایجاد می شود .

 

 

 

سوئیچ های Catalyst

همانطور که گفته شد سری کاتالیست مخصوص شبکه های سازمانی طراحی شده است و شامل چندین سری می شود که هر کدام ویژگی های خاصی را ارائه می دهند . در پایین به طور مختصر توضیح هر سری از سوئیچ های سیسکو آورده شده است و شما با توجه به این راهنمای خرید سوئیچ شبکه سیسکو به راحتی می توانید با توجه به نیازهای سازمانی خود اقدام به خرید نمایید .

 

سوئیچ های سری Catalyst 9000

سری 9000 به عنوان نسل جدید سوئیچ سیسکو شناخته می شود . این سری با استفاده از UADP ( Cisco Unified Access Data Plane ) و ASIC طراحی شده است که سبب شده تا قابلیت SD-Access ( Software-Defined Access ) توسط سوئیچ ارائه شود . این قابلیت بسیار ارزشمند است چرا که اجازه می دهد تا کاربر در سریعترین زمان ممکن خدمات خود را ایجاد و ارائه کند .

 

سوئیچ های سری Catalyst 9500

سوئیچ های سری 9500 به طور ویژه برای IoT ( اینترنت اشیا ) و Cloud طراحی شده است . این سوئیچ ها از قابلیت هایی نظیر MPLS ، MVPN ، NAT و Layer 2/3 VPNs پشتیبانی میکند . هم چنین ویژگی SD-Access نیز در این سری وجود دارد .

 

 

سوئیچ های سری Catalyst 9400

سوئیچ های ماژولار سری 9400 پاسخ سیسکو در ارتباط با نیازهای سازمان های بزرگ است . این سوئیچ ها توانایی پشتیبانی از پهنای باند تا 9 ترابایت و افزایش پورت ها به 384 پورت را دارند . از دیگر ویژگی های این سری پشتیبانی از قابلیت های SD-Access و Cisco DNA است که این سری را مناسب سازمان هایی می کند که به دنبال گسترش شبکه ی خود و افزایش مقیاس پذیری شبکه هستند .

 

 

سوئیچ های سری Catalyst 9300

سوئیچ های کاتالیست 9300 به عنوان یک راه حل سوییچینگ سازمانی به کار گرفته می شوند . پشتیبانی از قابلیت های نظیر 802.11ax و 802.11ac و StackWise virtual technology سبب شده است این دیوایس ها از نظر مکان نصب بتوانند انعطاف پذیر بالایی را ارائه دهند .

 

 

سوئیچ های سری Catalyst 6800

این سری به طور ویژه برای سرویس های 1 ، 10 و 40 گیگابیتی طراحی شده است و از قابلیت هایی نظیر SD-Access و Cisco DNA بهره می برد . طراحی ماژولار سوئیچ های سری 6800 این سری را مناسب شبکه هایی کرده است که نیاز به گسترش شبکه خود و ویژگی مقیاس پذیری دارند .