سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نت ران

سوکت شبکه RJ-45 : جزئی کوچک اما بسیار مهم در شبکه

وظیفه اصلی یک کابل شبکه انتقال اطلاعات بین دستگاه های مختلف است اما برای این کار نمی توان کابل را به طور مستقیم، به دستگاه ها وصل کرد. برای انتقال درست داده ها، ابتدا و انتهای کابل یا پچ کورد شبکه را می بایست به سوکت شبکه متصل کرد. سوکت شبکه RJ-45 یک سوکت یا کانکتور استاندارد فیزیکی برای کابل های شبکه زوج تابیده شده است و که فقط مخصوص شبکه های اترنتی است.

 

سوکت شبکه RJ-45 یک کانکتور (نَری یا سوکت) شفاف کوچک پلاستیکی است که به انتهای کابل شبکه متصل شده است و برای متصل کردن تجهیزات شبکه به یکدیگر، درون جک RJ-45 (مادگی یا کیستون) قرار می گیرد.

 

 

 

اگر می خواهید در مورد سوکت RJ-45 بیشتر بدانید و سؤال هایی در مورد آن دارید، در ادامه این مقاله با نت ران همراه باشید.

 

رابط RJ-45 چیست؟

RJ-45 پرکاربرد ترین نوع کانکتور (سوکت) مورد استفاده در کابل های شبکه زوج تابیده شده یا Twisted Pair است. “RJ” به معنی Registerd Jack یا رابط استاندارد است و RJ-45 مانند RJ-11 (سوکت تلفن) یکی از انواع این رابط های استاندارد است. این رابط دارای 8 اتصال (Contact) و 8 جایگاه سیم (Position) است به همین دلیل از نوع 8P8C محسوب می شود.

 

سوکت های RJ-45 معمولاً از یک قسمت پلاستیکی شامل 8 پین ساخته شده اند. 4 عدد از این پین ها برای ارسال و دریافت داده ها، و 4 تای دیگر به عنوان رزرو هستند که می توان از آن ها برای انتقال توان الکتریکی، داده یا سایر تکنولوژی ها استفاده کرد.

کدهای رنگی رابط RJ-45:

همان طور که می دانید همه کابل های شبکه دارای 8 سیم هستند که دو به دو به هم تابیده شده اند و هر کدام از این سیم ها دارای رنگ های استانداردی هستند. این رنگ ها شامل موارد زیر هستند:

  • سبز
  • سفید/سبز
  • آبی
  • سفید/آبی
  • قهوه ای
  • سفید/قهوه ای
  • نارنجی
  • سفید/نارنجی

این سیم ها با دو استاندارد T568A و T568B به سوکت های Rj-45 متصل می شوند که در شکل زیر نشان داده شده اند و به کدهای رنگی مشهور هستند. این استانداردها تعیین می کنند که هر کدام از سیم ها به کدام پین در سوکت RJ-45 متصل شوند.

 

استاندارد T568B با اختلاف، رایج ترین شیوه اتصال است اما استاندارد T568A نیز در بسیاری از دستگاه ها کاربرد دارد. اگر هر دو سر کابل شبکه با استاندارد مشابهی سوکت زده شده باشند، به آن پچ کورد Straight و اگر یک طرف با استاندارد T568A و طرف دیگر با استاندارد T568B سوکت زده شده باشند، به آن پچ کورد کراس یا Crossover گفته می شود. از پچ کورد های کراس برای اتصال کامپیوتر به کامپیوتر و زمانی که روتر یا سوییچ شبکه در یک طرف اتصال نباشند، استفاده می شود.

 

انواع سوکت شبکه RJ-45:

سوکت شبکه RJ-45 دارای دو نوع شیلد دار و بدون شیلد است. سوکت های شیلد تنها از پلاستیک ساخته شده اند اما سوکت های شیلد دار دارای یک روکش فلزی نیز هستند که وظیفه حذف نویز و تداخل الکترومغناطیسی را بر عهده دارد. سوکت های شبکه بدون شیلد برای اتصال به کابل های شبکه بدون شیلد (UTP) و سوکت های شیلد دار برای اتصال به کابل های شبکه شیلد دار (SFTP یا FTP) مناسب هستند. در واقع تمامی پچ کوردهای SFTP یا FTP دارای سوکت های RJ-45 شیلد دار هستند.

 

نتیجه گیری:

سوکت شبکه RJ-45 نقش بسیار پررنگی در شبکه های اترنت دارد و آشنایی با آن می تواند بسیار مفید باشد. کانکتور RJ-45 بسیار ارزان تر و کوچک تر از تکنولوژی های قبل تر است و نصب آن بسیار راحت تر شده است. از این رابط در شبکه های اترنت، مخابرات، اتوماسیون کارخانه ها استفاده می شود و به صورت گسترده ای در تجهیزات شبکه مانند پچ کوردها، مودم ها، لپ تاپ ها و … به کار می روند. در این مقاله با این نوع سوکت آشنا شدیم و کدهای رنگی و انواع آن را بررسی کردیم.

منبع : نت ران